Wersja obowiązująca z dnia

ustalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Budry i zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Budry na lata 2014 – 2020.

Informacje dodatkowe:

UCHWAŁA Nr XXXIV/244/2014

Rady Gminy Budry

z dnia 29 kwietnia 2014 roku

w sprawie ustalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Budry i zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Budry na lata  2014 – 2020.

Na podstawie art. 18 ust. 2, pkt 15, art. 40 ust.2 pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.     o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, 645, 1318) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r. 31 poz.150) Rada Gminy Budry uchwala „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Budry na lata 2014 -2020” w następującym brzmieniu:

 Przyjmuje się „Wieloletni programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy  Budry i zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Budry na lata  2014 – 2020” w brzmieniu określonym w niniejszej uchwale.

§ 1. „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Budry i zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy na lata 2014-2020” zwany dalej „programem” ma za zadanie określić podstawowe zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Budry oraz ustalić strategię działania władz samorządowych w zakresie polityki mieszkaniowej, która tworzy warunki do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, a także określić zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Budry.

§ 2. Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Budry na lata 2014-2020 opracowany jest na siedem lat i obejmuje poniższe elementy:

1. Przewidywana na lata 2014-2020 wielkość zasobów mieszkaniowych i ich stan techniczny przedstawia się następująco:

Aktualnie gmina Budry posiada 27 lokali mieszkalnych, w tym:

1)       budynki (mieszkania samodzielne) – 2 szt.

2)       wydzielone mieszkania w budynkach publicznych – 6 szt.

3)       mieszkania w budynkach wielorodzinnych – 19 szt.

z tego mieszkania:

- 1 pokojowe  -   7

- 2 pokojowe  - 14

- 3 pokojowe  -   4

- 4 pokojowe  -   1

- 5 pokojowe  -   1

    2.   Łączna powierzchnia użytkowa budynków i lokali mieszkalnych wynosi: 1.580,27 m2 .

z tego:

    1)  lokale o powierzchni użytkowej  do -  30 m2  - 4

    2)  lokale o powierzchni użytkowej  31m2 - 50 m2  - 8

    3)  lokale o powierzchni użytkowej  51m2 -  80 m2  - 12

    4)  lokale o powierzchni użytkowej powyżej 80 m2 – 3.

    3.   Stan techniczny budynków i lokali – zasobu mieszkaniowego gminy przedstawia się    następująco:

    1) stan 11 lokali można określić jako bardzo dobry,

    2) stan 12 lokali można określić jako dobry,

    3) stan 2 lokali można określić jako dostateczny i zły – lokale wymagające remontu.

    4) stan 2 lokali należy określić jako bardzo zły.

    4.   Wyposażenie techniczne lokali stanowiących mieszkaniowy zasób gminy przedstawia się następująco:

    1) mieszkania z dostarczaną energią cieplną  - 5

    2) mieszkania z etażowym ogrzewaniem – 12

    3) mieszkania z ogrzewaniem piecowym – 10.

    4) mieszkania z instalacją wodno-kanalizacyjną (łazienka+ WC) – 20 szt.

    5) mieszkania z instalacją wodno-kanalizacyjną bez łazienki – 6 szt.

    6) mieszkania bez wody bieżącej – 1 szt.  

 5.  W okresie objętym programem planuje się pozyskać z zasobów własnych 4 lokale mieszkalne, dwa na najem zwyczajny, dwa z przeznaczeniem na lokale socjalne. Przez zasoby własne rozumie się lokale dotychczas wolne, niezamieszkałe lub użytkowe wymagające adaptacji, przebudowy i remontu.

     

§ 3. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków wykazuje konieczność poprawy stanu technicznego około 25% ogólnego stanu zasobów mieszkaniowych.

1. Zasoby mieszkaniowe gminy znajdują się w budynkach wybudowanych przed 1945 rokiem, które wymagają w szczególności:

1)       naprawy pokryć dachowych, naprawy kominów i obróbek blacharskich,

2)       naprawy i konserwacji instalacji elektrycznych,

3)       wymiany i naprawy stolarki okiennej i drzwiowej,

            4)  odnowienia elewacji.

1.        W latach 2014 - 2020 planuje się wykonywać rocznie remont 1 budynku z lokalami mieszkalnymi oraz remont pomieszczeń do pozyskania na cele mieszkalne, o których mowa w § 1 pkt. 5.

1)       Wykonanie zakładanego planu remontów w głównej mierze zależy od posiadanych środków finansowych.

§ 4. W latach objętych programem planowana jest sprzedaż 10 lokali mieszkalnych                w kolejnych latach:

1)       rok 2014 -  2 lokale,

2)       rok 2015 -  3 lokale,

3)       rok 2016 -  1 lokal,

4)       rok 2017 -  0,

5)       rok 2018 -  0.

1.        Wykonanie założonego programu sprzedaży lokali zależy przede wszystkim od złożonych wniosków o wykup lokali przez najemców.

§ 5. Zasady polityki czynszowej

 

1.  Ustala się następujące rodzaje czynszów:

1) za lokale mieszkalne,

2) za lokale socjalne,

3) za lokale użytkowe.

2. Czynsz obejmuje:

1) podatek od nieruchomości,

2) koszty administrowania,

3) koszty konserwacji,

4) koszty utrzymania i odtworzenia technicznego oraz ubezpieczenia budynku,

5) koszty utrzymania elementów wspólnych budynku i jego najbliższego otoczenia – siedliska.

3. Najemca oprócz czynszu obowiązany jest do ponoszenia kosztów związanych                   z eksploatacją lokalu oraz opłat niezależnych od właściciela, tj. między innymi: opłat za energię elektryczną, energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych o ile one nie wynikają z umowy zawartej z innym dostawcą tych usług.

4.  Stawka czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu będzie zróżnicowana w zależności od:

1) miejscowości, w której budynek, lokal jest położony,

2) wyposażenia budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stan.

3) na wniosek najemcy od wysokości jego dochodu w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego,

 4) stawka bazowa czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego ulega podwyższeniu za wyposażenie lokalu w:

a/   WC                               -  10%

b/   łazienkę                        -  10%

c/   centralne ogrzewanie    -  20%

5) stawka bazowa czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego ulega obniżeniu w przypadku:

   a/     braku w lokalu wody bieżącej                                   - 10%

   b/    braku w lokalu urządzeń wodno-kanalizacyjnych     - 20%

6)       wzrost stawki czynszu może odbywać się nie częściej niż co 6 miesięcy,

7)       stawka czynszu za lokal socjalny wynosi 50% stawki bazowej czynszu jaki obowiązuje za wynajem lokali mieszkalnych.

5. Wysokość obniżenia na wniosek Najemcy czynszu naliczonego wg zasad określonych wg. zasad określonych w pkt. 4 ust. 3 w zależności od wysokości dochodu najemcy             w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego:

1) do 300,00 zł – 10%,

2) od 301,00 do 500,00 zł – 5%.

6. Czynniki podwyższające i obniżające stawki czynszu nie dotyczą czynszu za lokale socjalne.

7.  Czynsz najmu płatny jest z góry do 10 każdego dnia miesiąca w kasie Urzędu Gminy Budry lub na wskazany przez Wynajmującego rachunek bankowy.

  8. Jednostkową stawkę czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu ustala się w oparciu     o stawkę bazową i wynik zsumowania wszystkich wielkości obniżających lub podwyższających tę stawkę.

9. Zasady polityki czynszowej zasobów mieszkaniowych jednostki samorządowej uchwala Rada Gminy, natomiast organ wykonawczy tej jednostki w oparciu o uchwałę Rady ustala stawkę bazową czynszu.

10. Stawkę bazową za najem lokali ustala w drodze Zarządzenia Wójt Gminy Budry              w oparciu o wieloletni program   gospodarowania zasobem Gminy Budry.

 11.    W czasie trwania stosunku najmu wynajmujący może podwyższać od pierwszego dnia następnego miesiąca stawkę czynszu jeżeli dokonał  w lokalu ulepszeń  mających wpływ na  jego wysokość.

12.  W przypadku zmniejszenia wyposażenia technicznego lokalu, obniżenia jego standardu   z przyczyn leżących po stronie wynajmującego czynsz najmu obniża się zgodnie z pkt.  4 ust. 5.

13.  Przed zmianą umowy najmu zmieniającą wysokość czynszu, należy sporządzić protokół stwierdzający fakt powstania czynników przedstawionych w pkt. 11, 12.

14. Każdorazowa zmiana stawki czynszu lub innych zapisów wymaga formy pisemnej.

§ 6. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego Gminy Budry oraz przewidywane zmiany w zarządzaniu mieszkaniowym zasobem w kolejnych latach.

1. Lokalami i budynkami stanowiącymi skład mieszkaniowy gminnego zasobu zarządza Wójt Gminy. W okresie objętym niniejszym programem nie zakłada się zmian dotyczących sposobu jego zarządzania.

2. Zadania z zakresu zarządu mieszkaniowym zasobem Gminy obejmują w szczególności:

a) zapewnienie najemcom lokali podstawowych warunków mieszkaniowych,

b) pozyskiwanie nowych lokali socjalnych do zasobu poprzez adaptację na cele mieszkaniowe pomieszczeń niemieszkalnych,

c) remonty, konserwację i modernizację lokali i budynków,

d) utrzymanie w należytym stanie technicznym nieruchomości oraz znajdujących się na nich urządzeń komunalnych i innych,

e) prowadzenie spraw związanych z najmem lokali poprzez zawieranie umów najmu, pobieranie czynszu i innych opłat związanych z najmem lokali.

§ 7. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.

1. Źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach objętych Programem będą środki pieniężne:

a) uchwalone w budżetach gminy Budry na kolejne lata objęte programem,

b) wpływy uzyskiwane i związane z gospodarowaniem mieszkaniowym zasobem gminy (czynsze za najem lokali),

c) otrzymane przez gminę środki finansowe z budżetu państwa,

      d) inne środki, takie jak pożyczki, dotacje pozyskane w ramach programów itp.

2. Na koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych gminy składają się przede wszystkim koszty związane z ogrzewaniem tj. koszty zakupu opału. Ponadto na wydatki związane           z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego gminy składają się koszty: zakupu energii elektrycznej, usług kominiarskich, ubezpieczenie, wywóz nieczystości, przeglądy urządzeń, remonty, itp.

3. Wysokość przewidywanych wydatków w tys. zł w kolejnych latach na remonty bieżące przedstawia się następująco: 2014 r. – 1,5 zł; 2015 r. – 1,5 zł; 2016 r. – 1,5 zł; 2017 r. – 2,0 zł; 2018 r. – 2,0 zł; 2019 r. 2,0 zł; 2020 r. – 2,0 zł.

§ 8. Zasady przyznawania i wynajmowania lokali mieszkalnych.

1. Lokale mieszkalne pozostające z dyspozycji Gminy Budry mogą być przydzielone osobom, których warunki zamieszkiwania i trudna sytuacja materialna kwalifikuje do przydziału takiego lokalu.

2. Warunki zamieszkiwania, o których mowa w pkt. 1 spełniają osoby mieszkające                w lokalach, w których na jedną osobę uprawnioną przypada mniej niż 5 m2 powierzchni mieszkalnej, albo w pomieszczeniach nie nadających się na stały pobyt ludzi.

3. Przez osoby znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej rozumie się:

   a) osoby samotne, których dochód miesięczny nie przekracza 50% średniego wynagrodzenia brutto w kwartale poprzedzającym zakwalifikowanie tych osób do przydziału lokalu,

   b) rodziny, których dochód na jedną osobę nie przekracza 30% średniego wynagrodzenia.

4. Lokale, których najem związany będzie ze stosunkiem pracy mogą być przydzielane bez względu na warunki zamieszkiwania i bez względu na wysokość dochodu osobom sprowadzonym do danej miejscowości z uwagi na niezbędne potrzeby kadrowe związane z rodzajem wykonywania pracy zawodowej lub posiadanymi kwalifikacjami, związane z stosunkiem pracy, z potrzebami oświatowymi, potrzebami ochrony zdrowia.

5. Lokale socjalne mogą być przydzielane osobom:

   a) oczekującym na mieszkanie docelowe,

   b) wobec, których sąd orzekł o uprawnieniu do otrzymania takiego lokalu,

   c) które zostały pozbawione mieszkania w wyniku zdarzeń losowych,

   d) znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.

6. Umowę najmu lokalu socjalnego zawiera się na czas określony.

7. Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.

8. Najemcy lokali mieszkalnych mogą dokonywać zamiany zajmowanych przez siebie lokali za zgodą Wynajmującego.

9. Zezwolenia na dokonanie zamiany pomiędzy osobami zainteresowanymi powinno być uzasadnione, a w szczególności:

   a) nadmiernym zagęszczeniem,

   b) możliwością uzyskania w drodze zamiany poprawą uzyskania pracy, lepszego dojazdu do niej,

   c) pogorszenia warunków rodzinnych,

   d) względów zdrowotnych uzasadniających konieczność zamieszkiwania w innym lokalu.

10. Warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy:

      Mając na celu poprawę warunków zamieszkiwania, wolne lokale mieszkalne mogą być wynajmowane najemcom, którzy osiągają niski dochód i spełniają jeden z poniższych warunków:

   a) przekażą do dyspozycji gminy dotychczas zajmowany lokal znajdujący się w dobrym stanie technicznym,

   b) zamieszkują w lokalu, w którym na członka rodziny przypada mniej niż 5 m2  ogólnej powierzchni mieszkalnej, jeżeli nie zalegają z zapłatą czynszu i innych opłat związanych z zajmowanym lokalem,

   c) posiadają orzeczony znaczny stopień niepełnosprawności własny lub osoby wspólnie zamieszkującej, jeżeli zajmowany przez nich lokal znajduje się w dobrym stanie technicznym, w zamian za lokal o mniejszej powierzchni użytkowej.

11. Kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego:

      Pierwszeństwo wynajmu lokalu mieszkalnego w budynkach stanowiących mieszkaniowy zasób gminy przysługuje osobom, które:

   a) przekażą dotychczas zajmowany lokal do dyspozycji gminy w zamian za lokal dostarczony przez gminę,

   b) zamieszkują w budynku przeznaczonym do remontu kapitalnego,

   c) zamieszkują w budynku, który z uwagi na zły stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ludzi i mienia,

   d)  utraciły lokal w wyniku klęski żywiołowej,

   e) zamieszkują w mieszkaniu, w którym na osobę przypada mniej niż 5 m2 ogólnej powierzchni użytkowej lub zamieszkują w lokalu uznanym za niezamieszkały,

   f) znajdują się w trudnej sytuacji materialnej,

   12. Dochodem uprawniającym do zawarcia umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony jest średni miesięczny dochód na jedną osobę w gospodarstwie domowym liczony w okresie 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku nie przekraczający 100% najniższej emerytury w gospodarstwach jednoosobowych i 75% w gospodarstwach wieloosobowych.

   13. W szczególnych przypadkach losowych Wójt Gminy Budry może uznać, że dochód  uprawniający do ubiegania się o najem lokalu komunalnego może być wyższy nie więcej  niż  10% wysokości określonej pkt.12.

14. Pierwszeństwo wynajmu lokalu socjalnego przysługuje osobom, które:

   a) nabyły prawo do lokalu na podstawie orzeczenia sadowego,

   b) zamieszkują w lokalu, który został uznany za niezamieszkały,

   c) zamieszkują w budynku, który z uwagi na zły stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ludzi i mienia,

   d) utraciły lokal w wyniku klęski żywiołowej lub katastrofy budowlanej,

   e) nie mają tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego.

15. Dochodem uprawniającym do zawarcia umowy najmu lokalu socjalnego jest średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym w okresie 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku nieprzekraczający 75% najniższej emerytury       w gospodarstwie jednoosobowym i 50% w gospodarstwie wieloosobowym.

16. Tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawierany na czas nieoznaczony i o najem lokali socjalnych oraz sposób poddania tych spraw kontroli społecznej.

   a) wnioski o zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego mogą składać osoby spełniające kryteria określone w § 8 ust. 1 pkt. 11 niniejszych zasad wynajmowania lokali,

   b) wnioski rozpatrywane będą przez Wójta Gminy Budry,

   c) dla oceny warunków mieszkaniowych wnioskodawcy oraz w celu uzyskania opinii          w sprawie przyznania lokalu mieszkalnego Wójt Gminy Budry może powołać zarządzeniem zespół opiniujący, który może liczyć od 3 do 5 osób,

   d)  w skład zespołu mogą wchodzić radni Gminy, pracownicy Urzędu Gminy, pracownicy Gminnego Ośrodka Kultury , sołtys danej miejscowości,

   e) Rada Gminy może powołać komisję mieszkaniową, której zadaniem będzie opiniowanie wniosków o przydziały lokali,

   f) ostateczną decyzję o przydziale lokali podejmuje Wójt Gminy Budry.

17. Zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub w lokalu, w którego najem nie wstąpiły po śmierci najemcy.

   a) Wynajmujący powinien zawrzeć umowę najmu lokalu stanowiącego własność gminy ze zstępnymi, wstępnymi, rodzeństwem i osobami przysposobionymi najemcy, które stale zamieszkiwały z najemcą w tym lokalu do czasu ustania stosunku najmu jeżeli dotychczasowy najemca:

   - przeprowadził się do lokalu, do którego nie uzyskał tytułu prawnego,

   - uzyskał tytuł prawny do innego lokalu w wyniku zawarcia związku małżeńskiego.

18. Umowa najmu z osobami wymienionymi w § 8 pkt. 17 lit. a) może być zawarta jeżeli osoby te nie mają możliwości samodzielnego zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a wielkość i standard zajmowanego mieszkania odpowiada ich zdolności finansowej.

19. W przypadkach, w których dochód osób zamieszkujących z najemcą do czasu ustania stosunku najmu nie pozwala na wynajęcie tego lokalu mogą one ubiegać się o lokal socjalny.

20. Lokale mieszkalne o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m2  wynajmowane będą na tych samych zasadach co lokale mieszkalne o powierzchni mniejszej niż 80 m2 .

21. Wszystkie osoby, które posiadają umowy najmu na podstawie dotychczasowych przepisów i uchwał zachowują swoje uprawnienia pomimo nie spełnienia warunków określonych w niniejszej uchwale.

§ 9. Sposób i zasady zarządzania lokalami.

1. Zarządzanie lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy odbywać się będzie następująco:

2.   Zarządzanie mieszkaniowym zasobem Gminy prowadzi Wójt Gminy Budry przy pomocy Urzędu Gminy. Dokumentacja związana z nadzorem nad gospodarką lokalową prowadzona będzie przez pracownika - samodzielne stanowisko d/s gospodarki mieniem komunalnym.

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Budry.

§  11. Traci moc uchwała Nr XXXVI/166/2002 Rady Gminy w Budrach z dnia 29 kwietnia 2002 roku w sprawie ustalenia zasad polityki czynszowej.

§ 12. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym programie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.

§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym województwa Warmińsko-Mazurskiego.