ustalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Budry i zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Budry na lata 2014 – 2020.
Informacje dodatkowe:
UCHWAŁA Nr XXXIV/244/2014
Rady Gminy Budry
z dnia 29 kwietnia 2014 roku
w sprawie ustalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Budry i zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Budry na lata 2014 – 2020.
Na podstawie art. 18 ust. 2, pkt 15, art. 40 ust.2 pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, 645, 1318) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r. 31 poz.150) Rada Gminy Budry uchwala „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Budry na lata 2014
Przyjmuje się „Wieloletni programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Budry i zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Budry na lata 2014 –
§ 1. „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Budry i zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy na lata 2014-
§ 2. Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Budry na lata 2014-2020 opracowany jest na siedem lat i obejmuje poniższe elementy:
1. Przewidywana na lata 2014-2020 wielkość zasobów mieszkaniowych i ich stan techniczny przedstawia się następująco:
Aktualnie gmina Budry posiada 27 lokali mieszkalnych, w tym:
1) budynki (mieszkania samodzielne) – 2 szt.
2) wydzielone mieszkania w budynkach publicznych – 6 szt.
3) mieszkania w budynkach wielorodzinnych – 19 szt.
z tego mieszkania:
- 1 pokojowe - 7
- 2 pokojowe - 14
- 3 pokojowe - 4
- 4 pokojowe - 1
- 5 pokojowe - 1
2. Łączna powierzchnia użytkowa budynków i lokali mieszkalnych wynosi:
z tego:
1) lokale o powierzchni użytkowej do -
2) lokale o powierzchni użytkowej 31m2 -
3) lokale o powierzchni użytkowej 51m2 -
4) lokale o powierzchni użytkowej powyżej
3. Stan techniczny budynków i lokali – zasobu mieszkaniowego gminy przedstawia się następująco:
1) stan 11 lokali można określić jako bardzo dobry,
2) stan 12 lokali można określić jako dobry,
3) stan 2 lokali można określić jako dostateczny i zły – lokale wymagające remontu.
4) stan 2 lokali należy określić jako bardzo zły.
4. Wyposażenie techniczne lokali stanowiących mieszkaniowy zasób gminy przedstawia się następująco:
1) mieszkania z dostarczaną energią cieplną - 5
2) mieszkania z etażowym ogrzewaniem – 12
3) mieszkania z ogrzewaniem piecowym – 10.
4) mieszkania z instalacją wodno-kanalizacyjną (łazienka+ WC) – 20 szt.
5) mieszkania z instalacją wodno-kanalizacyjną bez łazienki – 6 szt.
6) mieszkania bez wody bieżącej – 1 szt.
5. W okresie objętym programem planuje się pozyskać z zasobów własnych 4 lokale mieszkalne, dwa na najem zwyczajny, dwa z przeznaczeniem na lokale socjalne. Przez zasoby własne rozumie się lokale dotychczas wolne, niezamieszkałe lub użytkowe wymagające adaptacji, przebudowy i remontu.
§ 3. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków wykazuje konieczność poprawy stanu technicznego około 25% ogólnego stanu zasobów mieszkaniowych.
1. Zasoby mieszkaniowe gminy znajdują się w budynkach wybudowanych przed 1945 rokiem, które wymagają w szczególności:
1) naprawy pokryć dachowych, naprawy kominów i obróbek blacharskich,
2) naprawy i konserwacji instalacji elektrycznych,
3) wymiany i naprawy stolarki okiennej i drzwiowej,
4) odnowienia elewacji.
1. W latach 2014 - 2020 planuje się wykonywać rocznie remont 1 budynku z lokalami mieszkalnymi oraz remont pomieszczeń do pozyskania na cele mieszkalne, o których mowa w § 1 pkt. 5.
1) Wykonanie zakładanego planu remontów w głównej mierze zależy od posiadanych środków finansowych.
§ 4. W latach objętych programem planowana jest sprzedaż 10 lokali mieszkalnych w kolejnych latach:
1) rok 2014 - 2 lokale,
2) rok 2015 - 3 lokale,
3) rok 2016 - 1 lokal,
4) rok 2017 - 0,
5) rok 2018 - 0.
1. Wykonanie założonego programu sprzedaży lokali zależy przede wszystkim od złożonych wniosków o wykup lokali przez najemców.
§ 5. Zasady polityki czynszowej
1. Ustala się następujące rodzaje czynszów:
1) za lokale mieszkalne,
2) za lokale socjalne,
3) za lokale użytkowe.
2. Czynsz obejmuje:
1) podatek od nieruchomości,
2) koszty administrowania,
3) koszty konserwacji,
4) koszty utrzymania i odtworzenia technicznego oraz ubezpieczenia budynku,
5) koszty utrzymania elementów wspólnych budynku i jego najbliższego otoczenia – siedliska.
3. Najemca oprócz czynszu obowiązany jest do ponoszenia kosztów związanych z eksploatacją lokalu oraz opłat niezależnych od właściciela, tj. między innymi: opłat za energię elektryczną, energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych o ile one nie wynikają z umowy zawartej z innym dostawcą tych usług.
4. Stawka czynszu za
1) miejscowości, w której budynek, lokal jest położony,
2) wyposażenia budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stan.
3) na wniosek najemcy od wysokości jego dochodu w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego,
4) stawka bazowa czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego ulega podwyższeniu za wyposażenie lokalu w:
a/ WC - 10%
b/ łazienkę - 10%
c/ centralne ogrzewanie - 20%
5) stawka bazowa czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego ulega obniżeniu w przypadku:
a/ braku w lokalu wody bieżącej - 10%
b/ braku w lokalu urządzeń wodno-kanalizacyjnych - 20%
6) wzrost stawki czynszu może odbywać się nie częściej niż co 6 miesięcy,
7) stawka czynszu za lokal socjalny wynosi 50% stawki bazowej czynszu jaki obowiązuje za wynajem lokali mieszkalnych.
5. Wysokość obniżenia na wniosek Najemcy czynszu naliczonego wg zasad określonych wg. zasad określonych w pkt. 4 ust. 3 w zależności od wysokości dochodu najemcy w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego:
1) do 300,00 zł – 10%,
2) od 301,00 do 500,00 zł – 5%.
6. Czynniki podwyższające i obniżające stawki czynszu nie dotyczą czynszu za lokale socjalne.
7. Czynsz najmu płatny jest z góry do 10 każdego dnia miesiąca w kasie Urzędu Gminy Budry lub na wskazany przez Wynajmującego rachunek bankowy.
8. Jednostkową stawkę czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu ustala się w oparciu o stawkę bazową i wynik zsumowania wszystkich wielkości obniżających lub podwyższających tę stawkę.
9. Zasady polityki czynszowej zasobów mieszkaniowych jednostki samorządowej uchwala Rada Gminy, natomiast organ wykonawczy tej jednostki w oparciu o uchwałę Rady ustala stawkę bazową czynszu.
10. Stawkę bazową za najem lokali ustala w drodze Zarządzenia Wójt Gminy Budry w oparciu o wieloletni program gospodarowania zasobem Gminy Budry.
11. W czasie trwania stosunku najmu wynajmujący może podwyższać od pierwszego dnia następnego miesiąca stawkę czynszu jeżeli dokonał w lokalu ulepszeń mających wpływ na jego wysokość.
12. W przypadku zmniejszenia wyposażenia technicznego lokalu, obniżenia jego standardu z przyczyn leżących po stronie wynajmującego czynsz najmu obniża się zgodnie z pkt. 4 ust. 5.
13. Przed zmianą umowy najmu zmieniającą wysokość czynszu, należy sporządzić protokół stwierdzający fakt powstania czynników przedstawionych w pkt. 11, 12.
14. Każdorazowa zmiana stawki czynszu lub innych zapisów wymaga formy pisemnej.
§ 6. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego Gminy Budry oraz przewidywane zmiany w zarządzaniu mieszkaniowym zasobem w kolejnych latach.
1. Lokalami i budynkami stanowiącymi skład mieszkaniowy gminnego zasobu zarządza Wójt Gminy. W okresie objętym niniejszym programem nie zakłada się zmian dotyczących sposobu jego zarządzania.
2. Zadania z zakresu zarządu mieszkaniowym zasobem Gminy obejmują w szczególności:
a) zapewnienie najemcom lokali podstawowych warunków mieszkaniowych,
b) pozyskiwanie nowych lokali socjalnych do zasobu poprzez adaptację na cele mieszkaniowe pomieszczeń niemieszkalnych,
c) remonty, konserwację i modernizację lokali i budynków,
d) utrzymanie w należytym stanie technicznym nieruchomości oraz znajdujących się na nich urządzeń komunalnych i innych,
e) prowadzenie spraw związanych z najmem lokali poprzez zawieranie umów najmu, pobieranie czynszu i innych opłat związanych z najmem lokali.
§ 7. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.
1. Źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach objętych Programem będą środki pieniężne:
a) uchwalone w budżetach gminy Budry na kolejne lata objęte programem,
b) wpływy uzyskiwane i związane z gospodarowaniem mieszkaniowym zasobem gminy (czynsze za najem lokali),
c) otrzymane przez gminę środki finansowe z budżetu państwa,
d) inne środki, takie jak pożyczki, dotacje pozyskane w ramach programów itp.
2. Na koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych gminy składają się przede wszystkim koszty związane z ogrzewaniem tj. koszty zakupu opału. Ponadto na wydatki związane z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego gminy składają się koszty: zakupu energii elektrycznej, usług kominiarskich, ubezpieczenie, wywóz nieczystości, przeglądy urządzeń, remonty, itp.
3. Wysokość przewidywanych wydatków w tys. zł w kolejnych latach na remonty bieżące przedstawia się następująco: 2014 r. – 1,5 zł; 2015 r. – 1,5 zł; 2016 r. – 1,5 zł; 2017 r. – 2,0 zł; 2018 r. – 2,0 zł; 2019 r. 2,0 zł; 2020 r. – 2,0 zł.
§ 8. Zasady przyznawania i wynajmowania lokali mieszkalnych.
1. Lokale mieszkalne pozostające z dyspozycji Gminy Budry mogą być przydzielone osobom, których warunki zamieszkiwania i trudna sytuacja materialna kwalifikuje do przydziału takiego lokalu.
2. Warunki zamieszkiwania, o których mowa w pkt. 1 spełniają osoby mieszkające w lokalach, w których na jedną osobę uprawnioną przypada mniej niż
3. Przez osoby znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej rozumie się:
a) osoby samotne, których dochód miesięczny nie przekracza 50% średniego wynagrodzenia brutto w kwartale poprzedzającym zakwalifikowanie tych osób do przydziału lokalu,
b) rodziny, których dochód na jedną osobę nie przekracza 30% średniego wynagrodzenia.
4. Lokale, których najem związany będzie ze stosunkiem pracy mogą być przydzielane bez względu na warunki zamieszkiwania i bez względu na wysokość dochodu osobom sprowadzonym do danej miejscowości z uwagi na niezbędne potrzeby kadrowe związane z rodzajem wykonywania pracy zawodowej lub posiadanymi kwalifikacjami, związane z stosunkiem pracy, z potrzebami oświatowymi, potrzebami ochrony zdrowia.
5. Lokale socjalne mogą być przydzielane osobom:
a) oczekującym na mieszkanie docelowe,
b) wobec, których sąd orzekł o uprawnieniu do otrzymania takiego lokalu,
c) które zostały pozbawione mieszkania w wyniku zdarzeń losowych,
d) znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
6. Umowę najmu lokalu socjalnego zawiera się na czas określony.
7. Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.
8. Najemcy lokali mieszkalnych mogą dokonywać zamiany zajmowanych przez siebie lokali za zgodą Wynajmującego.
9. Zezwolenia na dokonanie zamiany pomiędzy osobami zainteresowanymi powinno być uzasadnione, a w szczególności:
a) nadmiernym zagęszczeniem,
b) możliwością uzyskania w drodze zamiany poprawą uzyskania pracy, lepszego dojazdu do niej,
c) pogorszenia warunków rodzinnych,
d) względów zdrowotnych uzasadniających konieczność zamieszkiwania w innym lokalu.
10. Warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy:
Mając na celu poprawę warunków zamieszkiwania, wolne lokale mieszkalne mogą być wynajmowane najemcom, którzy osiągają niski dochód i spełniają jeden z poniższych warunków:
a) przekażą do dyspozycji gminy dotychczas zajmowany lokal znajdujący się w dobrym stanie technicznym,
b) zamieszkują w lokalu, w którym na członka rodziny przypada mniej niż
c) posiadają orzeczony znaczny stopień niepełnosprawności własny lub osoby wspólnie zamieszkującej, jeżeli zajmowany przez nich lokal znajduje się w dobrym stanie technicznym, w zamian za lokal o mniejszej powierzchni użytkowej.
11. Kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego:
Pierwszeństwo wynajmu lokalu mieszkalnego w budynkach stanowiących mieszkaniowy zasób gminy przysługuje osobom, które:
a) przekażą dotychczas zajmowany lokal do dyspozycji gminy w zamian za lokal dostarczony przez gminę,
b) zamieszkują w budynku przeznaczonym do remontu kapitalnego,
c) zamieszkują w budynku, który z uwagi na zły stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ludzi i mienia,
d) utraciły lokal w wyniku klęski żywiołowej,
e) zamieszkują w mieszkaniu, w którym na osobę przypada mniej niż
f) znajdują się w trudnej sytuacji materialnej,
12. Dochodem uprawniającym do zawarcia umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony jest średni miesięczny dochód na jedną osobę w gospodarstwie domowym liczony w okresie 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku nie przekraczający 100% najniższej emerytury w gospodarstwach jednoosobowych i 75% w gospodarstwach wieloosobowych.
13. W szczególnych przypadkach losowych Wójt Gminy Budry może uznać, że dochód uprawniający do ubiegania się o najem lokalu komunalnego może być wyższy nie więcej niż 10% wysokości określonej pkt.12.
14. Pierwszeństwo wynajmu lokalu socjalnego przysługuje osobom, które:
a) nabyły prawo do lokalu na podstawie orzeczenia sadowego,
b) zamieszkują w lokalu, który został uznany za niezamieszkały,
c) zamieszkują w budynku, który z uwagi na zły stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ludzi i mienia,
d) utraciły lokal w wyniku klęski żywiołowej lub katastrofy budowlanej,
e) nie mają tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego.
15. Dochodem uprawniającym do zawarcia umowy najmu lokalu socjalnego jest średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym w okresie 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku nieprzekraczający 75% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 50% w gospodarstwie wieloosobowym.
16. Tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawierany na czas nieoznaczony i o najem lokali socjalnych oraz sposób poddania tych spraw kontroli społecznej.
a) wnioski o zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego mogą składać osoby spełniające kryteria określone w § 8 ust. 1 pkt. 11 niniejszych zasad wynajmowania lokali,
b) wnioski rozpatrywane będą przez Wójta Gminy Budry,
c) dla oceny warunków mieszkaniowych wnioskodawcy oraz w celu uzyskania opinii w sprawie przyznania lokalu mieszkalnego Wójt Gminy Budry może powołać zarządzeniem zespół opiniujący, który może liczyć od 3 do 5 osób,
d) w skład zespołu mogą wchodzić radni Gminy, pracownicy Urzędu Gminy, pracownicy Gminnego Ośrodka Kultury , sołtys danej miejscowości,
e) Rada Gminy może powołać komisję mieszkaniową, której zadaniem będzie opiniowanie wniosków o przydziały lokali,
f) ostateczną decyzję o przydziale lokali podejmuje Wójt Gminy Budry.
17. Zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub w lokalu, w którego najem nie wstąpiły po śmierci najemcy.
a) Wynajmujący powinien zawrzeć umowę najmu lokalu stanowiącego własność gminy ze zstępnymi, wstępnymi, rodzeństwem i osobami przysposobionymi najemcy, które stale zamieszkiwały z najemcą w tym lokalu do czasu ustania stosunku najmu jeżeli dotychczasowy najemca:
- przeprowadził się do lokalu, do którego nie uzyskał tytułu prawnego,
- uzyskał tytuł prawny do innego lokalu w wyniku zawarcia związku małżeńskiego.
18. Umowa najmu z osobami wymienionymi w § 8 pkt. 17 lit. a) może być zawarta jeżeli osoby te nie mają możliwości samodzielnego zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a wielkość i standard zajmowanego mieszkania odpowiada ich zdolności finansowej.
19. W przypadkach, w których dochód osób zamieszkujących z najemcą do czasu ustania stosunku najmu nie pozwala na wynajęcie tego lokalu mogą one ubiegać się o lokal socjalny.
20. Lokale mieszkalne o powierzchni użytkowej przekraczającej
21. Wszystkie osoby, które posiadają umowy najmu na podstawie dotychczasowych przepisów i uchwał zachowują swoje uprawnienia pomimo nie spełnienia warunków określonych w niniejszej uchwale.
§ 9. Sposób i zasady zarządzania lokalami.
1. Zarządzanie lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy odbywać się będzie następująco:
2. Zarządzanie mieszkaniowym zasobem Gminy prowadzi Wójt Gminy Budry przy pomocy Urzędu Gminy. Dokumentacja związana z nadzorem nad gospodarką lokalową prowadzona będzie przez pracownika - samodzielne stanowisko d/s gospodarki mieniem komunalnym.
§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Budry.
§ 11. Traci moc uchwała Nr XXXVI/166/2002 Rady Gminy w Budrach z dnia 29 kwietnia 2002 roku w sprawie ustalenia zasad polityki czynszowej.
§ 12. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym programie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym województwa Warmińsko-Mazurskiego.