Wersja nieobowiązująca z dnia

Uchwała w sprawie zmian w statucie Gminy Budry.

Informacje dodatkowe:

UCHWAŁA Nr XLVIII/238/2018

Rady Gminy Budry

z dnia 18 października 2018 r.

w sprawie zmian w statucie Gminy Budry

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018r. poz. 994 ze zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1.

1. W Uchwale Nr XXXIII/173/2017 Rady Gminy Budry z dnia 25 lipca 2017 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Budry (Dz. Urz. Woj. Warmińsko – Mazurskiego z 2017 r., poz. 3341) wprowadza się następujące zmiany:

1) W § 20 ust. 1 dodaje się pkt. 4 o brzmieniu:

„4) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji”

2) W § 20 dodaje się ust. 3 o brzmieniu:

„3. W skład Komisji Rewizyjnej i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich Klubów, za wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Gminy.”

3) § 28 otrzymuje brzmienie:

„§ 28.

1. Sesje są jawne, transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk oraz dostępne dla publiczności, która może zajmować wyznaczone jej miejsca.

2. Nagrania obrad, imienne wykazy głosowań radnych, jak również treść interpelacji i zapytań radnych oraz udzielonych na nie odpowiedzi, są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.”

4) § 34 otrzymuje brzmienie:

„§ 34.

1. Przewodniczący przedstawia porządek obrad, do którego Rada na wniosek radnego, klubu radnych, komisji rady lub Wójta, może wprowadzić zmiany polegające na:

a) dodaniu nowego punktu do porządku obrad;

b) zdjęciu punktu z zaproponowanego porządku obrad;

c) zmianie kolejności punktów w porządku obrad;

d) zmianie treści (przedmiotu, zakresu, sposobu obradowania itd.) punktu obrad.

2. Porządek obrad obejmuje w szczególności:

a) rozpatrzenie projektów uchwał oraz postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii,

b) wolne wnioski i informacje,

c) wystąpienia sołtysów,

3. Zasady określone w ust. 2 nie dotyczą sesji, o których mowa w § 25 ust. 5.

4. W pierwszej kolejności przegłosowuje się wnioski najdalej idące w sprawie zmian porządku obrad.”

5) Uchyla się § 35.

6) § 36 otrzymuje brzmienie:

„§ 36.

1. W sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do Wójta na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym.

2. Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do Przewodniczącego rady, który przekazuje je niezwłocznie Wójtowi.”

7) W § 51 ust. 1 dodaje się pkt. 5:

„5) grupa co najmniej 200 mieszkańców gminy posiadających czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego, na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym i odrębnej uchwale.”

8) Skreśla się § 57.

9) § 58 otrzymuje brzmienie:

„§ 58.

1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

2. Głosowania na sesjach są jawne, chyba że ustawy stanowią inaczej.

3. Głosowania jawne nad wnioskami zgłoszonymi podczas sesji odbywa się przez podnoszenie ręki, chyba że rada zdecyduje o głosowaniu imiennym. Głosowania jawne nad uchwałami odbywa się w sposób określony w ust. 4-6 niniejszego paragrafu.

4. Radny, głosując za pomocą urządzenia umożliwiającego sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowania, opowiada się „za” uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem, jest „przeciw”, czy - o ile jest to dopuszczalne w procedurze danego głosowania - „wstrzymuje się od głosu”, dodatkowo sygnalizując sposób głosowania poprzez podniesienie ręki.

5. W przypadku gdy przeprowadzenie głosowania w sposób określony w ust. 4 nie jest możliwe z przyczyn technicznych przeprowadza się głosowanie imienne. Głosowanie imienne odbywa się w taki sposób, że radny, po wywołaniu kolejno z listy przez Przewodniczącego Rady lub osobę przez niego wyznaczoną, wypowiada się, czy jest „za” uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem, czy jest „przeciw”, czy - o ile jest to dopuszczalne w procedurze danego głosowania - „wstrzymuje się od głosu”.

6. Rada może postanowić, iż głosowanie jawne zostanie przeprowadzone przy użyciu imiennie podpisanych kart do głosowania.

7. Wyniki głosowania jawnego, bezpośrednio po głosowaniu, ogłasza Przewodniczący Rady.

8. Reasumpcja głosowania oznacza ponowne rozważenie przez Radę powziętego już rozstrzygnięcia, jeśli zachodzą w danej sprawie okoliczności, które pozwalają powziąć wątpliwości, co do możliwości funkcjonowania pierwotnie powziętego rozstrzygnięcia. W wyniku reasumpcji traci moc pierwotnie powzięte rozstrzygnięcie. Wniosek o reasumpcję można zgłosić jedynie na posiedzeniu, na którym jest podejmowana uchwała.

9. Zatwierdzenia w głosowaniu nie wymaga również korekta eliminująca z podjętej uchwały oczywiste błędy, w tym w szczególności: oczywiste omyłki pisarskie, błędy ortograficzne, rachunkowe, błędy w numeracji jednostek systematyzacyjnych, zmiana formy graficznej szkiców, tabel, jeżeli ich korekta nie spowoduje zmiany skutków prawnych, które uchwała miała wywołać w wersji uchwalonej.”

10) W § 64 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Komisja wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji na pierwszym posiedzeniu z zastrzeżeniem § 66 ust. 1 pkt. 5 lit. j.”

11) W § 66 ust. 1 dodaje się pkt. 4 i pkt 5:

4) Komisji Skarg, Wniosków i Petycji należy analiza i opiniowanie skierowanych do Rady:

a) skarg na działalność Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych;

b) wniosków;

c) petycji składanych przez obywateli.”

„5) Zasady i tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

a) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji może przyjmować do protokołu skargi i wnioski wnoszone do Rady ustnie.

b) Jeżeli Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uzna, że Rada nie jest właściwa do rozpatrzenia skargi, wniosku lub petycji złożonej przez obywateli, niezwłocznie informuje o tym Przewodniczącego Rady, który wskazuje właściwy organ albo przekazuje ją właściwemu organowi, o czym powiadamia Radę oraz odpowiednio skarżącego, wnioskodawcę lub autora petycji.

c) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji, badając sprawę i prowadząc postępowanie wyjaśniające w związku ze złożoną skargą, wnioskiem lub petycją, może:

- wystąpić do Wójta albo do właściwego kierownika gminnej jednostki organizacyjnej z wnioskiem o zajęcie stanowiska;

- zebrać materiały, informacje i wyjaśnienia;

- przeprowadzić czynności kontrolne.

d) Komisja skarg, wniosków i petycji, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w ust. 3, wydaje opinię w formie uchwały przyjętej w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów oraz przekazuje ją Przewodniczącemu Rady.

e) Komisja skarg, wniosków i petycji obraduje na posiedzeniach, przy obecności co najmniej połowy składu komisji.

f) Przewodniczący Komisji skarg, wniosków i petycji zwołuje posiedzenie niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpływu skargi, wniosku lub petycji oraz kieruje jej pracami.

g) Komisja skarg, wniosków i petycji może odbywać posiedzenia cyklicznie np. w stałe dni tygodnia, miesiąca itp. o stałej godzinie bez formalnego zwołania. Miejsce i terminy odbywania posiedzeń cyklicznych podaje się do publicznej widomości.

h) Podczas nieobecności przewodniczącego Komisji skarg, wniosków i petycji lub niemożności sprawowania przez niego swojej funkcji, czynności tych dokonuje zastępca przewodniczącego komisji.

i) Rezygnacja, odwołanie członka Komisji skarg, wniosków i petycji lub utrata przez niego mandatu radnego nie przerywa prowadzonych czynności, chyba że skład Komisji zmniejszy się do liczby mniejszej niż trzy osoby. W przypadku, gdy klub radnych, który utracił swojego przedstawiciela w komisji złoży wniosek o przerwanie czynności wskazując jednocześnie innego przedstawiciela klubu do jej składu, czynności komisji ulegają przerwaniu do czasu uzupełnienia składu komisji.

j) Przewodniczącego Komisji skarg, wniosków i petycji powołuje Rada.

k) Komisja skarg, wniosków i petycji wybiera zastępcę przewodniczącego spośród swoich członków, na posiedzeniu komisji.

l) W skład Komisji Skarg, Wniosków i Petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich Klubów, za wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Gminy.”

12) W § 66 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Postanowienia ust. 2 nie dotyczą Komisji Rewizyjnej i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.”

13) W § 80 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Klub radnych może utworzyć co najmniej 3 radnych.”

14) W § 85 dodaje się ust. 2 i 3:

„2. Przewodniczący Rady Gminy zobowiązany jest wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały zgłoszony co najmniej 7 dni przed terminem sesji przez Klub radnych, przy czym Klub radnych może zgłosić jeden projekt uchwały na jedną sesję Rady.

3. Wystąpienie radnego z klubu radnych następuje z chwilą jednostronnego oświadczenia woli radnego o wystąpieniu z klubu lub oświadczenia woli o niewyrażeniu zgody na przyjęte przez klub zasady reprezentacji klubu.”

15) § 87 otrzymuje brzmienie:

„§ 87.

Rada rozpatruje skargi na działania Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jej kierowników, wnioski oraz petycje składane przez obywateli poprzez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji.”

16) Uchyla się § 88.

17) § 89 otrzymuje brzmienie:

„§ 89.

1. Urząd Gminy prowadzi ewidencję wpływających skarg i wniosków. Dotyczy to także skarg i wniosków zgłaszanych ustnie do protokołu.

2. Korespondencję w sprawach skarg i wniosków prowadzi się zgodnie z instrukcją kancelaryjną.”

18) § 90 otrzymuje brzmienie:

„§ 90.

1. Przewodniczący Rady dokonuje wstępnej oceny pism kierowanych do rady.

2. W przypadku gdy pismu nie można nadać dalszego biegu z uwagi na braki formalne np. brak danych nadawcy pismo pozostawia się bez rozpoznania.”

19) W § 91 skreśla się ust. 4-6.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.