Obwieszczenie o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowanego przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej nr 131072N
Znak sprawy: BO.6220.7.2021 Budry, 05.11.2021 r.
OBWIESZCZENIE
Działając na podstawie:
- art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, z późn. zm.) w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247, z późn. zm.) zwaną dalej ustawą ooś zawiadamiam strony postępowania,
- art. 85 ust. 3 ustawy ooś zawiadamiam społeczeństwo,
że w dniu 05.11.2021 r. Wójt Gminy Budry wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach znak Och.6220.7.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej nr 131072N, orzekającej brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Doręczenie niniejszego zawiadomienia stronom postępowania uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło jego upublicznienie.
Z treścią decyzji oraz dokumentacją sprawy, w tym z opiniami: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Węgorzewie oraz opinią Dyrektora Zarządu Zlewni w Giżycku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie można zapoznać w Urzędzie Gminy Budry Al. Wojska Polskiego 27, w pokoju nr 5, w godzinach pracy urzędu.
Treść decyzji udostępniono w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Budrach (Ochrona środowiska>Decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach) na okres 14-tu dni. Dzień udostępnienia treści decyzji: 05.11.2021 r.
Załącznik do decyzji znak BO.6220.7.2021
o środowiskowych uwarunkowaniach
z dnia 05.11.2021 r.
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
polegającego na przebudowie drogi gminnej nr 131072N
Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi gminnej nr 131072N, na odcinku od zjazdu ze skrzyżowania z drogą powiatową nr 1813N (działka nr 181) w m. Ołownik na działkę nr 184/1 do m. Pochwałki w km 2+170 (działka nr 33/24), gmina Budry, powiat węgorzewski, woj. warmińsko – mazurskie. Długość przebudowywanego odcinka drogi wraz ze skrzyżowaniami wynosi łącznie około 2170 m. Obecnie przebudowywany odcinek drogi posiada jezdnię o nawierzchni z trylinki i bruku, bardzo zniszczoną, spękaną i odkształconą poprzez wieloletnią eksploatację. Jest to droga gminna klasy technicznej D, jednojezdniowa o szerokości jezdni 4 m. Pobocza praktycznie nie istnieją, a skrzyżowania, zjazdy publiczne i prywatne są nienormatywne.
Przewidziany do przebudowy odcinek drogi przebiega przez obszary zwartej oraz rozproszonej zabudowy mieszkaniowej oraz w sąsiedztwie pól uprawnych i terenów leśnych. W pasie drogowym nie występują nasadzenia drzew liściastych.
W ramach inwestycji nie przewiduje się wycinki drzew ani innych robót w obrębie bryły korzeniowej i korony drzew. W ramach realizacji przedsięwzięcia planuje się następujące prace:
- wykonanie wyrównania kruszywem na istniejącej nawierzchni z trylinki lub bruku,
- wykonanie poszerzenia podbudowy pod nową nawierzchnię,
- wykonanie nowej nawierzchni asfaltowej,
- wykonanie poboczy gruntowych oraz z kruszywa łamanego o szerokości do 1,0 m,
- remont rowów przydrożnych,
- wykonanie oznakowania pionowego, przebudowę zjazdów publicznych i indywidualnych,
- przebudowę skrzyżowań z drogami gminnymi,
- remont (wymiana) przepustów drogowych.
W wyniku przewidzianych do wykonania robót nie nastąpi zmiana istniejącego systemu odwadniania korony drogi. Obecnie droga odwadniana jest powierzchniowo, a wody odprowadzane na przyległy teren (rowy i pobocze).
Realizacja inwestycji wymagać będzie wykorzystania wody, mieszanki mineralnoasfaltowej, kruszywa w tym żwiru. Wykorzystanie energii, paliw i materiałów będzie miało charakter przejściowy i ograniczony głównie do fazy wykonawczej planowanej inwestycji. Energia i paliwa w fazie realizacji planowanej inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby maszyn oraz pracowników pracujących przy przebudowie projektowanych dróg. Przy wykonywanych pracach używany będzie sprzęt i maszyny w postaci m.in. koparko – ładowarki, równiarki, układarki mas bitumicznych, skrapiarki, walca drogowego.
W okresie realizacji przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości związane z emisją substancji zanieczyszczających z procesu spalania paliw w silnikach spalinowych pojazdów i maszyn budowlanych. Wzrost emisji węglowodorów i substancji złowonnych, nastąpi w wyniku kładzenia gorących mieszanek mineralno-bitumicznych na nawierzchnię drogi. Oddziaływanie na etapie prac budowlanych będzie miało charakter chwilowy i odwracalny. Transport materiałów sypkich odbywać się będzie przy użyciu pojazdów ciężarowych odpowiednio do tego celu przystosowanych. Skrzynie ładunkowe na czas transportu materiałów przykrywanie będą plandekami. Ponadto planuje się wprowadzenie ograniczenia prędkości ruchu pojazdów w rejonie budowy. Działania te zminimalizują proces pylenia. Emisja substancji zanieczyszczających w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter krótkoterminowy i nie spowoduje istotnych bądź długotrwałych zmian w środowisku.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia nie przewiduje się powstania odpadów niebezpiecznych, mogą natomiast powstać odpady związane z prowadzeniem prac budowlanych. Nie przewiduje się również powstawania nadmiaru gruntów pochodzących z wykopów, gdyby jednak zaistniała taka konieczność grunt z wykopów zostanie wywieziony poza obręb inwestycji, do miejsca zorganizowanego przez wykonawcę robót. Zdjęta warstwa humusu zostanie wykorzystana na placu budowy do rekultywacji terenu po zakończeniu prac budowlanych. Wszystkie odpady powstałe w trakcie realizacji inwestycji będą segregowane, a następnie na bieżąco przekazywane specjalistycznym firmom do odzysku lub unieszkodliwiania.
Usprawnienie płynności ruchu wpłynie na zmniejszenie ilości emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz skrócenie czasu przejazdu na przebudowywanym odcinku drogi, a tym samym może przyczynić się do poprawy warunków klimatycznych rozpatrywanego obszaru. Nie przewiduje się aby zanieczyszczenia powstające w czasie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia mogły w istotny sposób wpłynąć na ogólny poziom zanieczyszczenia powietrza, a tym samym na zmiany klimatu oraz zwiększenie wrażliwości elementów środowiska na zmiany klimatu.
Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w obszarze dorzecza Pregoły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami, zatwierdzony Rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 października 2016 r. z sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Pregoły (Dz.U. 2016 r., poz. 1959).
Skala przedsięwzięcia ma charakter lokalny i ewentualne oddziaływanie przedsięwzięcia będzie miało zasięg lokalny. Realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodować transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza obszarami Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Najbliżej zlokalizowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Lasy Skaliskie PLB280011, zlokalizowany w odległości ok. 1,2 km. Ze względu na usytuowanie planowanej inwestycji oraz jej skalę nie przewiduje się jej wpływu na stan siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których obszar ten został wyznaczony, jak również wpływu na integralność tych obszarów.
Inwestycja zlokalizowana jest na Obszarze Chronionego Krajobrazu Doliny Gołdapy i Węgorapy, na terenie którego obowiązują zakazy m.in. realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Planowana inwestycja należy do inwestycji celu publicznego, w związku z czym zakazy obowiązujące na terenie OChK Doliny Gołdapy i Węgorapy nie dotyczą analizowanej inwestycji. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wybrzeży, górskich, leśnych wodno – błotnych i o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych w tym siedliskach łęgowych oraz ujściach rzek. Inwestycja nie jest położona na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.